• info@revak.ir
  • 02188808902 02188808901
  • ۰۷/۰۶/۱۴۰۱
  • ثبت برند بین المللی

    ثبت برند بین المللی

    ثبت برند بین المللی

    ثبت برند بین المللی یکی از بزرگترین دغدغه های بسیاری از بازرگانان و تجار بزرگ کشور است. از آنجایی که هر کشور قوانین خاص خود را دارد، ثبت برند بین المللی با دشواری های زیادی به همراه می‌ باشد. به همین دلیل جامعه جهانی جهت سهولت ثبت برند بین المللی، در کنوانسیون پاریس، سیستمی به عنوان سیستم مادرید یا سیستم ثبت بین المللی را تصویب کرده است. بنابراین متقاضیان ثبت برند بین المللی، می توانند با تکه بر این سیستم با آرامش خاطر بیشتری جهت ثبت برند در سطح گسترده و بین المللی اقدام کنند. در این مقاله ما تصمیم داریم در رابطه با اما و اگرهای ثبت بین المللی برند بیشتر صحبت کنیم. اگر قصد حمایت گسترده بین المللی و جلوگیری کپی برداری از برند و علامت تجاری خود را دارید، لطفا با ما همراه بمانید، تا در رابطه با این موضوع و مباحث مرتبط با آن اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

    "<yoastmark

    ثبت برند بین المللی چیست؟

    ثبت برند بین المللی  همچون ثبت برند در داخل کشور بوده و به منظور حمایت قانون از علائم تجاری صورت می گیرد. منتهی متقاضیان ثبت یک برند بین المللی در سطح وسیع تری اقدام کرده و از جایگاه برند خود در سایر کشورهای دنیا نیز دفاع می کنند. در واقع صاحب یک برند به منظور حفظ امتیاز و عدم استفاده از آن به وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی در دیگر کشورها نیز جهت ثبت برند، به عنوان ثبت برند بین المللی اقدام می نماید.

     

    به طور کلی تمامی تاجران و شرکت های بزرگ دارای مراودات تجاری گسترده ای در سطح بین المللی بوده و در حوزه های مختلف صادرات و واردات کالا و خدمات در حال فعالیت هستند. بنابراین جهت داشتن کسب و کار موفق باید مانع از کپی برداری علامت تجاری خود توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر در داخل و خارج از کشور شوند.

    به همین دلیل علاوه بر ثبت برند خود در داخل کشور، در صدد ثبت بین المللی آن نیز هستند. طبق قوانین بین المللی موجود، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی در هر کشوری از دنیا که بخواهند، می توانند برند و علامت تجاری کسب و کار خود را ثبت کرده و به این ترتیب، نشان تجاری مختص به خود را مورد حمایت قانون کشور مد نظر قرار بدهند.

    ثبت برند بین المللی، به اشخاص حقیقی و حقوقی کمک می کند، در کنار رسمی و بین المللی کردن فعالیت تجاری خود، کالا و خدمات و همچنین محصولات مورد نظر را با سهولت بیشتری به دنیا معرفی کرده و بازار فروش مناسب برای آن را کسب نمایند.

    ضرورت ثبت برند بین المللی چیست؟

    هرچند ثبت برند لاتین از نظر قوانین بین المللی جزو واجبات نبوده و تجار قادر هستند بدون این برند نیز در سطح بین المللی به تجارت و کسب و کار بپردازند.

    اما اشخاص حقیقی و حقوقی که سالیان دراز است به صورت حرفه ای در بازارهای بین المللی به تجارت مشغول بوده و بازار کسب و کار موفقی را دارند، به این امر واقف هستند که انجام این عمل جزو‌ ضرورت ها بوده و یکی از رازهای موفقیت آن ها نیز همین موضوع می باشد.

    زیرا ثبت برند به صورت بین المللی منجر به معرفی و به رسمیت شناخته شدن فعالیت و کسب و کار آن ها در بازارهای جهانی شده است. در نتیجه این عمل ارزش و اعتبار شرکت های تجاری بین المللی را بالا برده و در طی آن سودهای کلان و قابل ملاحظه ای را از بازارهای جهانی نصیب آن ها می کند. به این ترتیب هر شرکت و مجموعه تجاری که قصد دارد، جایگاه خود در بازارهای جهانی را ارتقا داده و مشهور شود، باید به این راهکار هوشمندانه متوسل گردد.

    مهمترین مزیت های ثبت برند بین المللی چیست؟

    ثبت برند بین المللی همچون ثبت برند در داخل کشور خالی از سود و منفعت نیست. بنابراین افرادی که اقدام به انجام این کار می کنند، مزایا و منافع زیادی را از این طریق به دست می آوردند، که برخی از مهمترین آن ها به شرح زیر می باشد.

    "مزیت

    • کسب باز فروش ایده آل برای کالا و خدمات خود:

    همانطور که ملاحظه فرمودید، ثبت برند بین المللی، یکی از راه های بسیار مفید و هوشمندانه برای دستیابی به یک کسب و کار کاملا حرفه ای و موفق در سطح دنیا است. زیرا برند بین المللی یک ابزار بسیار کاربردی به شمار می رود که نقش غیر قابل انکاری در معرفی نوع کالا و خدمات دارنده آن، به بازار جهانی ایفا می کند.

    البته تجار و بازرگانان باید توجه داشته باشند که در کنار ثبت برند خود، کیفیت کالا و خدمات خود را نیز ارتقا دهند تا به نتیجه مطلوب خود دست یابند.

    • قانونی شدن شرکت و موسسه و ارتقای اعتبار آن:

    کسب ارزش و اعتبار، یکی دیگر از مزیت ها lمی باشد که همواره، بازرگانان فعال در حوزه های بین المللی از این طریق به آن دست می یابند. زیرا ثبت برند جهانی به فعالیت آن ها در نزد دیگر ملل وجحه قانونی بخشیده و دیگر اشخاص را از سراسر جهان مجاب می کند با آن ها رابطه تجاری و اقتصادی برقرار کنند.

    • جلوگیری از کپی برداری برند تجاری:

    هنگامی که یک برند تجاری در سطح بین المللی به نام یک شرکت ثبت می گردد، به دلیل حمایت جوامع بین المللی از این حق او، دیگر سایر افراد قادر به کپی برداری از آن نخواهند بود. بنابراین رقبا در بازهای جهانی قادر نیستند از طریق کپی برداری برند، جایگاه صاحب آن را متزلزل کنند.

    • دستیابی به سودهای کلان:

    بی‌شک همه ما می دانیم که مهمترین و اصلی ترین هدف تمامی شرکت ها و موسسات چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی کسب سود و منفعت است. ثبت برند بین المللی یکی از بهترین روش ها برای دستیابی به این هدف بوده و اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازارهای جهانی با تکیه بر آن می توانند سودهای کلانی را از سطح بین المللی نصیب خود کنند.

    • بهره مندی از حمایت جوامع بین المللی:

    یکی دیگر از آثار مهم ثبت برند لاتین قرار گرفتن در زمره حمایت دیگر دولت می باشد. به عبارت دیگر کالا و خدماتی که اشخاص حقیقی و حقوقی برای آن در سطح بین المللی برند ثبت می کنند از حمایت های جهانی بهره مند می شوند. به این ترتیب، با هویت و اعتباری که از این طریق نصیب این اشخاص می شود، سرمایه گذاران خارجی و حتی دولت ها نیز مشتاق به سرمایه گذاری بر روی کالا و خدمات ارائه شده از جانب آن ها می شوند.

    سیستم مادرید چیست؟

    سیستم مادرید یک دستورالعمل بین المللی ثبت برند و علائم تجاری می باشد که در سال ۱۸۹۱ در کنوانسیون پاریس به تصویب رسیده است. هدف اصلی اعضای کنوانسیون پاریس از ارائه طرح و تصویب سیستم مادرید، ثبت آسان برند و علامت تجاری در سطح بین المللی می باشد. این سیستم متشکل از دو معاهده، که شامل معاهده موافقت نامه مصوب سال ۱۸۹۱ و معاهده پروتکل مرتبط با آن است که در سال ۱۹۸۹ به این سیستم ملحق شده است.

    سیستم مادرید چیست

    سیستم مادرید چیست

    باید گفت که سیستم مادرید همان مقررات ثبت برند بین المللی می باشد که مطابق با آن هر عبارت تجاری یا برند ابتدا باید طبق مقررات و قوانین داخلی کشور فرد متقاضی ارزیابی شده و در صورت وجود تطابق با قوانین داخلی، و عدم وجود هیچ گونه مغایرت با آن، وارد مراحل ثبت بین المللی می شوند. بنابراین طبق سیستم مادرید، اولین شرطی که برای بررسی یک علامت تجاری در سطح بین المللی وجود دارد، مورد تایید بودن آن برند و علامت تجاری در کشور متقاضی و ثبت ملی آن است.

    به عبارت دیگر در سیستم مادرید یک برند تجاری ابتدا مطابق با قوانین داخلی کشور مبدا، مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید و نبود هیچ گونه عیب و ایرادی وارد مرحله بین المللی خود برای ثبت می شود. باید متذکر شویم که هر طرح و برندی که در کشور مبدا تایید و ثبت گردد، به صورت اتوماتیک وارد مراحل بین المللی می شود.

    در سطح بین المللی نیز روند ثبت برند به شکلی است که متقاضی با تسلیم یک اظهارنامه بین المللی، می تواند از همه اعضای سیستم مادرید درخواست کند که از علامت تجاری او در کشورشان حمایت کنند. البته این کار در هر کشور دارای هزینه خاص خود است.

    به عبارت دیگر متقاضی ثبت برند بین المللی برای تمامی کشوری که قصد ثبت برند خود در آن را دارد، باید هزینه جداگانه بپردازد. برعکس اظهارنامه ثبت برند بین المللی که برای همه کشورها یک نمونه کافی است، پرداخت هزینه برای هر کشور به صورت جداگانه اخذ می شود.

    به عنوان مثال اگر متقاضی بخواهد در هر  کشور۸۵ عضو سیستم مادرید برند تجاری خود را ثبت کرده و مورد حمایت آن کشور قرار بدهد، باید ۸۵ هزینه جداگانه به هر کشور بدهد‌. در حال حاضر کشور ما نیز جزو ۸۵ عضو سیستم مادرید بوده و تجار ایرانی امکان بهره مندی از مزایای این سیستم و دفاتر منطقه ای آن را دارد. کشور ایران از اواخر سال ۱۳۸۲ تاکنون به سیستم مادرید پیوسته و به این ترتیب مردم کشور ما نیز قادر هستند مطابق با قوانین سیستم مادرید برند و علامت تجاری ثبت شده داخلی را در کشورهای مد نظر خود در سطح بین المللی که جزو اعضای سیستم مادرید هستند به ثبت رسانده و مورد حمایت قانون آن کشور قرار بدهند. به این ترتیب تمامی برندهای تجاری ثبت شده در داخل کشور قابلیت ثبت در این سیستم بین المللی را نیز دارند.

    مراحل ثبت بین المللی برند از طریق سیستم مادرید به چه صورت است؟

    در حال حاضر سیستم مادرید یکی از معتبرترین سیستم های ثبت برند بین المللی است که بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب برند اصل، جدید و معتبر در تلاش هستند از طریق آن به خود هویت بین المللی داده و در حیطه حمایت دولت های عضو این سیستم قرار بگیرند. به منظور ثبت بین المللی برند لازم است که اشخاص و شرکت های تجاری طبق مراحل زیر اقدام کنند.

    • در گام اول، باید اشخاص و شرکت های متقاضی به سامانه اینترنتی مالکیت معنوی وایپو، که در حال حاضر تنها مرجع سازمان جهانی ثبت برند بین المللی در دنیا به شمار می رود مراجعه کنند

    • سپس در گام دوم باید یک فرم محاسبه هزینه و تقاضانامه ای با عنوان اداره ثبت علائم تجاری به یکی از سه زبان انگلیسی، فرانسوی و یا اسپانیایی تنظیم کرده و اسامی کشور های مورد نظر برای ثبت برند در آن ها را نیز در تقاضانامه قید کنند. پس از تکمیل، اظهار نامه باید بر روی سایت WIPO بارگذاری شود.

    • در گام سوم که بعد از تکمیل فرایند تقاضانامه، باید انجام گیرد، لازم است کلیه اسناد ثبت برند داخل کشور نیز به منظور بررسی به روی سایت WIPO ضمیمه شود.

    • در سایت WIPO  سه فرم MM 1، MM 2 MM3  وجود دارد که در گام چهارم باید هر سه فرم مذکور تکمیل شود. تا متقاضی خواستار ثبت برند در کشورهای عضو موافقتنامه مادرید، بتواند در هر کدام از کشورهای عضو مادرید که می خواهد برند خود را ثبت کند.

    • در گام پنجم یا آخر باید متقاضی  فرم محاسبه هزینه ‌ها را تکمیل نمود و سپس آن را در واحد فرانک در سایت وایپو بپردازد.

    هزینه ثبت برند بین المللی در سیستم مادرید

    هزینه ثبت برند بین المللی در سیستم مادرید کنوانسیون پاریس، یک رقم متغیر بوده و همواره عواملی نظیر تعداد طبقات و کشورهای مورد نظر برای تعیین آن باید مد نظر قرار بگیرند. بنابراین میزان هزینه ای که متقاضیان  در سیستم مادرید باید پرداخت کنند با توجه به تعداد طبقات و همچنین تعداد کشورها و قوانین آن‌ها تعیین می شود.

    همچنین علاوه بر پرداخت هزینه فرم تقاضانامه متقاضیان  مادرید باید هزینه دیگر به منظور دریافت علامت سیاه و سفید و همچنین هزینه دیگری بابت دریافت علامت رنگی پرداخت کنند. البته به طور کلی خرج و مخارج ثبت برند بین المللی نسبت به ثبت برند شرکت کشورها اقتصادی تر است‌.

    مزایای ثبت برند بین المللی به واسطه سیستم مادرید چیست؟

    "مزایای

    با توجه به مباحث عنوان شده در مباحث قبلی متوجه شدید که برای ثبت بین المللی برند و علامت تجاری، برند مورد نظر ابتدا باید در کشور مبدا ثبت شود تا شرایط حمایت بین المللی را کسب کند. بنابراین اولین مزیت آن به همراه داشتن حمایت مسولان داخلی و دولتمردان داخلی است.

    دومین ویژگی مثبت و‌ مزیت ثبت برند بین المللی این است که متقاضی فقط نیاز به دریافت یک اظهارنامه با یک زبان واحد، جهت ثبت برند خود در تمام کشورهای عضو سیستم مادرید دارد. به همین دلیل ثبت برند بین المللی فرایند ساده و ارزانی را دارد و همه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به راحتی از امتیازهای آن بهره مند شوند.

    دیگر مزیت سیستم مادرید این است که اعضای آن به راحتی قادر هستند، با پرداخت یک هزینه ناچیز، هر گونه تغییر، نظیر عوض کردن آدرس، نقل و انتقال مالکیت برند، تمدید برند، غیره که در کشور مبدا بر روی علامت تجاری خود اعمال می کنند را در سایر کشورهای ثبت شده و مورد حمایت نیز به اجرا درآوردند.

    مدارک لازم برای ثبت برند بین المللی چیست؟

    مدارک لازم برای ثبت برند و علائم تجاری بین المللی، مطابق با سیستم مادرید، تعریف می شود. بنابراین برای تمامی کشورهای عضو سیستم مادرید یکسان بوده و همه کشورهای این عضو جهت دریافت اظهارنامه ثبت برند باید همه مدارک ذکر شده در زیر را ارائه بدهند.

    • ارائه تقاضانامه  برند به اداره ثبت علائم تجاری در حالی که اسامی تمام کشورهایی که شما قصد ثبت برند خود در آن را دارید در آن درج گردیده باشد
    • در صورت وجود وکیل رسمی و انجام مراحل انجام کار توسط او، باید وکالتنامه رسمی دادگستری ارائه شود
    • ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه تمام اعضای هیئت مدیره و تمام کسانی که دارای حق امضا در شرکت هستند، در صورتی که متقاضی اخذ ثبت برند بین المللی اشخاص حقوقی باشند.
    • کپی شناسنامه و کارت ملی اشخاص حقیقی،
    • ارايه معرفی نامه برای اشخاص حقوقی و شرکت ها

    چه کشورهایی عضو سیستم مادرید هستند؟

    همانطور که گفتیم در حال حاضر ۸۵ کشور دنیا عضو معاهده مادرید بوده و طبق قوانین بین المللی تمامی برندهای تجاری ثبت ملی شده این کشورها مورد حمایت سیستم مادرید هستند. در انتهای مطالب ما سعی کردیم بر اساس موثق ترین اخبار و شواهد موجود کشورهایی که به صورت قطعی به عضویت این سازمان بر آمده اند را نام ببریم.

    به هر حال اشخاص متقاضی، با شناخت کشورها عضو سیستم بین المللی ثبت شرکت، می توانند برنامه ریزی دقیق تری برای کسب و کار خود داشته باشد. در حال حاضر اعضای عضو سیستم مادرید به شرح زیر هستند.

    • فنلاند
    • فرانسه
    • انگلستان
    • گرجستان
    • غنا
    • یونان
    • کرواسی
    • مجارستان
    • ایسلند
    • ایرلند
    • ایتالیا
    • بوتان
    • بوتسوان
    • بنلوکس
    • بلاروس
    • سوئیس
    • چین
    • کوبا
    • قبرس
    • جمهوری چک
    • آلمان
    • دانمارک
    • الجزیره
    • استونی
    • مصر
    • آنتیگوا
    • بارباردو
    • ارمنستان
    • بن ایر
    • اتریش
    • استرالیا
    • آذربایجان
    • بوسنی و هرزه گوین
    • بلژیک
    • بلغارستان
    • بحرین
    • اتحادیه اروپا
    • اسپانیا
    • ژاپن
    • کنیا
    • قرقیزستان
    • کره شمالی
    • کره جنوبی
    • قزاقستان
    • لیختن اشتاین
    • لیبریا
    • لسوتو
    • لتونی
    • لیتونی
    • موروکو
    • موناکو
    • مولداوی
    • مونته نگرو
    • ماداگاسکار
    • مقدونیه
    • مغولستان
    • موزانبیک
    • نامیبیا
    • نروژ
    • عمان
    • هلند
    • لهستان
    • پرتغال
    • رومانی
    • روسیه
    • سودان
    • سوئد
    • سنگاپور
    • ترکمستان
    • ترکیه
    • اوکراین
    • آمریکا
    • ازبکستان
    • ویتنام
    • زامبیا
    • کوراکائو
    • سینت مارتین
    • سوازیلند
    • سائوتومه و پرنسیپ
    • ایران
    • اسلوونی
    • اسلوواکی
    • سبیرالئون
    • سان مارینو
    • سوریه
    • تاجیکستان
    • آلبانی

    دنیای دانستتنی ها و اخبار هابرچی